Bio

PIO SQUAD je česká rapová skupina, jejíž kořeny spadají do druhé poloviny 90. let minulého století. Pochází z Jihlavy, menšího města ležícího přímo na hranici regionů Čech a Moravy. Původně funguje pod názvem Jižní Pionýři ve složení Konef aka Efko, Delebre aka Eurodel, DJ J–Kid a DJ Matoa. Raper Efko (29) je nejmladší člen s charismatickým projevem šílence a zálibou vytvářet vtipně pointované texty. Od počátku se věnuje také pořádání proslulých jihlavských hip hopových akcí, na kterých vystoupila již většina výraznějších představitelů domácí a slovenské scény (Indy a Wich, PSH, LA4, Vec, Kontrafakt, Čistychov), stejně jako zahraniční interpreti (Grammatik – Pl, Firma –Hu, Black Moon – USA, Heltah Skeltah – USA a další). Eurodel (34) již v prvním období platí za jednu z nejvýraznějších postav domácí graffiti scény. Jako jeden ze zakládajících členů Jižních Pio si brzy získává respekt díky svému vyhraněnému postoji k sociálně ožehavým tématům, k nimž se ve svých textech často otevřeně vyjadřuje (politika, náboženství, společenská nerovnost, tzv. konspirační teorie atd.). DJ J–Kid (33) je vůbec první dj, který v místních klubech v letech 1995–1996 pouští zahraniční rap a seznamuje s ním své okolí. S vytříbeným vkusem se soustředí především na kvalitní party djing, později vybavuje vlastní studio, v němž vzniká většina tvorby PIO SQUAD, a věnuje se stále častěji hudební produkci. Dj Matoa (31) se představuje jako hlavní producent skupiny se schopností vytvářet neobvyklé hudební kompozice a tvrdé downtempové beaty. V této čtveřici objíždějí Jižní Pio na konci devadesátých let české kluby a získávají si nechvalnou pověst divoké koncertní kapely, která umí pohnout davem. První společnou nahrávkou se tak v roce 1999 příznačně stává podomácku vyrobená audiokazeta se záznamem pardubického koncertu z klubu Žlutý pes, která se rychle šíří mezi fanoušky. První oficiálně vydané singly se pak o něco později objevují již v rychlém sledu. Nejprve vychází skladba Není pozdě na CD příloze polského časopisu Klan (Nr. 19, 2001). Téměř současně posílají Jižní Pio dvě studiové nahrávky (Noc a den, Odpočinek) na českou kompilaci Lyrik Derby vol. 1 (2001) a v témže roce hostuje Delebre na vinylu pražských K. O. Kru (později SuperCrooo). V roce 2002 bylo jednou z velkých událostí vydání ojedinělé českoholandské kompilace From Amsterdam to Praha, kam PIO přispěli klasickým represent hitem P.I.O.. Počátek nového tisíciletí však přináší také první vetší zlom – skupinu opouští talentovaný DJ Matoa a dále se sám úspěšně věnuje produkci a hraní stylů jako drum´n´bass, experimentální break beats, 4×4, dub step aj.

Jižní Pio pokračují ve třech a v květnu roku 2003 vydávají na vlastní náklady první očekávané album Three Stars. Deska plná špinavých samplů a nespoutaných drzých textů Efka s Eurodelem doplněná křiklavými skreči J–Kida završila období klasického zvuku 90. let a zároveň spojením punk-rapového přístupu k věci uvolnila meze tehdejšího průměrného hip hopu. Three Stars zapůsobila silně na undergroundovou komunitu vcelku, ať už šlo o vyznavače rapu, punku, hardcoru nebo taneční hudby. Skladby jako Z hnoje květ, P.I.O. (RMX) nebo Punk 3:1 s hostujícím Wladimirem 518 (PSH) se staly okamžitě pouličními hity. Z dalších hostů se na albu spolupodíleli například DJ Richard (Mecca Audio, ex Peneři Strýčka Homeboye), brněnská Questablist DJ Crew nebo ve skladbě Hledáme lásku známý jazzman František Kop, člen skupiny J.A.R. K albu vychází ve stejném roce i vinylové EP a PIO pak koncertují v Čechách, na Slovensku, v Německu i v Polsku (festival Meeting of Styles).

V roce 2004 zakládají vlastní nezávislý label Avantgarda Muzik, na němž jako první nosič vydávají desetipalcový raritní vinyl singl Potřeby / Hledáme lásku RMX s legendárním fotodoprovodem, kde se Efko, Eurodel a J–Kid stylizují do podoby venkovských sedláků, kteří žijí v kurníku se slepicemi a králíky. Zrcadlo rostoucí nabubřelosti rapu je opět nastaveno.

V průběhu roku 2005 dochází k dalším podstatným změnám. Po delším pobytu ve Španělsku se vrací do Čech De Puta Madre (34), dlouholetý přítel Jižních Pionýrů, který spolu s Efkem a Eurodelem nezávazně rapoval už na prvních freestylech a vystoupeních v Jihlavě koncem 90. let. Skupina se tak přirozeně rozrůstá o dalšího člena a navíc přibírá alespoň na dálku ještě spřáteleného slovenského producenta Grandmajstera Výroby. Definitivně se přejmenovává na PIO SQUAD a poprvé se představuje se singlem To je to co chceš?! na prvním díle kompilace Nejbr Hip Hop Mix. Posun v produkci směrem k newschoolovému zvuku a přisprostlý rap plný ironie a hravých dvojsmyslů naznačují už v tomto pilotním traku výrazný zlom v tvorbě.

V roce 2006 se fanoušci dočkávají druhého LP Punk Is Dead, které už svým názvem dává jasnou odpověď na změnu stylu. Deska kombinující prvky rozjetého reggaetonu, crunku, elektra i klasického rapu vzniklá zběsilou spoluprací pěti nadšenců se dostává do širokého povědomí veřejnosti a získává dokonce ocenění Anděl od Akademie populární hudby za Album roku 2006 v kategorii Hip-Hop / R&B. Produkce se ujali hlavně domácí J–Kid, Eurodel a Grandmajster Výroby, z hostů se na albu objevuje např. nejstarší český raper Orion (PSH). S hymnou Bez tebe, kterou produkoval pražský legendární Dj Enemy, PIO SQUAD atakuje česká hip hopová rádia a několik týdnů se drží na prvních příčkách hitparád. Na nervózní skladbu Chvátám natočil pražský exwriter a vizionářský filmový režisér Scarf (Jan Zajíček) originální videoklip, vymykající se všem zaběhnutým rapovým klišé. Toto video bylo zaslouženě nominováno na nejlepší český videoklip roku.

Rok 2007 zastihuje PIO SQUAD ve skvělé formě. V době rozšiřujících se nových djských technologií (Serato, Final Scratch) vydávají klasický 12″ vinyl Musíme jet, jehož stejnojmennou titulní pecku produkuje mladý talentovaný producent DTonate a na kterou byl natočen úspěšný videoklip v režii Scarfova studenta Jana Látala. Další hymnou na tomto EP je našláplá skladba Dělej si co chceš, opět v produkci DTonata. Na vinylu se objevuje i sladce erotická píseň Má milá s produkcí od Dysmusaxe a s chytlavým refrénem od R&B zpěvačky Dannie, která si především u ženského publika získává značný ohlas. Jako bonus pro dje jsou zde také tři klubové hymny z alba Punk Is Dead: Bez tebe, Muzika a remix Loco Lingo od DJ Mika Trafika, producenta pražských PSH.

PIO SQUAD také průběžně spolupracují s českou a slovenskou scénou a hostují na albech některých dalších interpretů. Na svůj debut Panoptikum (2007) si je zve pražský raper Lafor aka LA4 a společně s PIO excelují v songu Všechno zlý je k něčemu dobrý. Slovenský matador Vec nahrává na album Funkčný veterán (2008) spolu s Efkem a Eurodelem potrhlý hit Turista, ke kterému vzniká i pilotní, napůl hraný a napůl animovaný videoklip. Další hostovačky se ujali např. na debutovém lp východočeského rapera Jay Diesela Život napsal sám (2008) v tracku Díky.

V pořadí třetí dlouhohrající desku s názvem Interview PIO vypustili v květnu roku 2008. Na tomto počinu je opět patrné, že jejich hudba nestojí nikdy na jednom místě a posouvá se stále dál. Na rozdíl od předchozích desek zde např. nenaleznete ani jediný beat z dílny PIO SQUAD. O většinu skladeb se postaral DTonate, na nějž PIO vsadili po vydařených spolupracích z EP Musíme Jet. Dále opět přispěl DJ Enemy, DJ Zysk nebo nejproduktivnější a nejznámější český DJ Wich. Na album se s dubstepovou skladbou po letech produkčně vrací také DJ Matoa. PIO se zde však  z větší části vrací ke zvuku klasického rapu, jejich texty jsou vyzrálejší a vážnější a znovu oslovují posluchače i vně hip hopové komunity. Oproti předchozím albům je Interview také daleko bohatší na hosty za mikrofonem – nejvýraznějším z nich jsou bezpochyby brooklynské legendy Smiff N Wessun (Boot Camp Clik, NY, USA), kteří spolu s PIO nahráli skladbu Co si zasel přímo v Jihlavě po vyprodaném vystoupení. Z Čech se na albu představují LA4, Dannie, ze Slovenska pak Vec, Zverina, Moja Reč nebo Čistychov a Slipo. K desce vznikl videoklip opět v režii Jana Látala k tracku Chtěl bych, který se stává další hymnou a jenom na YouTube jej vidělo již téměř půl milionu diváků.

PIO dále v září 2008 spolupracují s legendárním folkovým písničkářem Jarkem Nohavicou a společně posílají na kompilaci 20ers skladbu Já tam byl, která se okamžitě objevuje ve většině českých rádií. Nohavica pak zve PIO SQUAD na tři koncerty do vyprodané pražské Lucerny a z těchto vystoupení vzniká i oficiální live DVD.

Léta 2009 – 2011 se nesou ve znamení spoluprací a singlů. PIO SQUAD nahráli track Worldwide s další americkou legendou Heltah Skeltah a na vydání stále čeká track s Tashem of Tha Alkaholiks, který se má objevit na producentském debutu DJ Enemyho. PIO jsou též přizváni na první dvojalbum slovenské kapely Moja Reč Dual Shock (2009), a to hned do dvou skladeb – Stoj si za tým, čo si a Kopa šrotu. Jako hosté se objevují na deskách producenta Emerese nebo rapera Indyho. Eurodel mezitím nahrál track Urob si sam se slovenským raperem Wulgarny Luzer na jeho první album Nepochopený (2008) nebo pecku Poplach na prvotinu východočeského producenta JSM. Efko se objevil jako host např. v písni Doplněk na albu mladého východočeského rapera L. D., spolupracoval s jihlavskou hardcoreovou skupinou Straight a se slovenským Zverinou nahrál několik skladeb k projektu Promiskuito.       

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *